up down
     **********     بیمه نیروهای مسلح     **********     سازمان بیمه خدمات درمانی     **********     بیمه تامین اجتماعی     **********     بیمه تعاون     **********     بیمه ایران     **********     بیمه دانا     **********     بیمه درمان sos     **********     بیمه پارسیان     **********     بیمه کوثر     **********     بیمه دی     **********     بیمه البرز     **********     بیمه آسیا     **********     بیمه آتیه‌سازان حافظ     **********     بیمه تجارت نو     **********     بیمه سرمد     **********     بیمه ما     **********     بیمه رازی     **********     بیمه نوین     **********     بیمه بانک سپه     **********     بیمه بانک کشاورزی     **********     بیمه بانک صادرات     **********     بیمه بانک تجارت      **********     بیمه بانک ملت     **********     بیمه بانک ملی     **********     بیمه شهرداری     **********     بیمه سینا     **********     بیمه میهن

تفسیر نتایج آزمایش ویروس کرونا

بخش های آزمایشگاه

آیا فرد علائم منطبق با COVID-19 را در 10 روز قبل از انجام تست داشته است؟


راهنمای مدیریت نتایج PCR های مثبت ضعیف (CT های بالا/ میزان ویروس کم) در افرادی که در 12 هفته اخیر بدون علائم بالینی بیماری COVID-19 بوده اند.
ویروس کووید-19 (SARS-CoV-2 RNA) در نمونه های دستگاه تنفسی فوقانی بعضی از بیماران مبتلا به کووید-19 به مدت طولانی قابل شناسایی است. در واقع حتی پس از بهبودی کامل بیمار این تست می تواند مثبت شود. به طور متوسط در محدوده 16 تا 92 روز این تست می تواند در بعضی از افراد مثبت شود.
در بسیاری از افراد نتیجه PCR کووید-19 مثبت ضعیف می باشد که توصیه می شود حتما نتیجه تست را با پزشک خود مطرح کنند تا بر اساس علائم بالینی فرد تشخیص قطعی توسط پزشک داده شود.
به طور کلی افراد بدون علامت که تشخیص COVID-19 برای آن ها داده نشده است، در واقع در 12 هفته اخیر بدون علائم بالینی بوده اند در صورت داشتن PCR مثبت ضعیف می توانند به روش زیر مدیریت شوند: در ابتدا این سوال مطرح می شود که


آیا فرد علائم منطبق با COVID-19 را در 10 روز قبل از انجام تست داشته است؟
از زمانیکه تست PCR را انجام داده علائمی در وی ایجاد شده است؟

1- اگر پاسخ این سوال بله باشد و فرد دارای علائم حتی جزئی باشد، تست PCR با هر میزان CT، مثبت در نظر گرفته می شود و فرد مبتلا می باشد. اقدامات درمانی لازم و قرنطینه کردن بیمار باید انجام شود. مگر اینکه فرد یک گواهی کتبی از پزشک متخصص داشته باشد که علائم مرتبط با کووید نمی باشد.

2- اگر پاسخ این سوال خیر باشد باتوجه به میزان CT در آزمایش PCR می توان تصمیم گیری کرد و در صورت نیاز بررسی های تکمیلی بیشتری برای تشخیص انجام شود.

آیا نتیجه CT آزمایش PCR در دسترس می باشد؟

خیر: به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته شود.

بله: CT کمتر از 30 داشته باشد: به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته شود.

بله: CT در محدوده 35> و 30=< باشد:  به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته شود، و باید قرنطینه شود بعد از 48 ساعت دوباره تست دهد.

بله: CT بالاتر و یا مساوی 35 (35=<) باشد، به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته شود، قرنطینه شود و منتظر تغییر در علائم و یا نتیجه دوباره تست PCR شود. بعد 48 ساعت دوباره تست انجام دهد.

 

نکته مهم این است که: افراد باید در صورت ظهور علائم حتی جزئی در طول این بررسی های تکمیلی تشخیص کووید-19 با پزشک خود تماس بگیرند.