up down
     **********     بیمه نیروهای مسلح     **********     سازمان بیمه خدمات درمانی     **********     بیمه تامین اجتماعی     **********     بیمه تعاون     **********     بیمه ایران     **********     بیمه دانا     **********     بیمه درمان sos     **********     بیمه پارسیان     **********     بیمه کوثر     **********     بیمه دی     **********     بیمه البرز     **********     بیمه آسیا     **********     بیمه آتیه‌سازان حافظ     **********     بیمه تجارت نو     **********     بیمه سرمد     **********     بیمه ما     **********     بیمه رازی     **********     بیمه نوین     **********     بیمه بانک سپه     **********     بیمه بانک کشاورزی     **********     بیمه بانک صادرات     **********     بیمه بانک تجارت      **********     بیمه بانک ملت     **********     بیمه بانک ملی     **********     بیمه شهرداری     **********     بیمه سینا     **********     بیمه میهن

بیماری‌های روماتولوژیک

 بیماری‌های روماتولوژیک

بیماری‌های روماتولوژیک(Rheumatic Diseases)  

بیماری­های روماتولوژیک، مفاصل، تاندون‌ها (زردپی‌ها) و لیگامنت ها( رباط‌ها)، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می ‌دهند. در میان این بیماری‌ها، انواعی از بیماری‌های آرتریت (التهاب مفاصل) وجود دارد که مفصل های (Joints) بیماران را درگیر می‌نمایند.

آزمایشگاه تشخیص پزشکی سیمرغ، با استفاده از توان علمی و تجربه ی بلند مدت اساتید صاحب نظر روماتولوژی با مجموعه کاملی از تست های تشخیصی برای انواع بیماری‌های روماتولوژیک(Rheumatic Diseases  امکان تشخیص دقیق و به موقع این بیماری ها را فراهم آورده است و آماده ی همکاری با متخصصین در این زمینه می باشد. راه های ارتباطی با آزمایشگاه تشخیص پزشکی سیمرغ 021-66426891 می باشد، همچنین می توانید ما را در اینستاگرام  دنبال کنید.

گاهی به این بیماری‌ها اصطلاحا، بیماری‌های ماهیچه ای-اسکلتی (Musculoskeletal) می گویند که دارای علایم رایج زیر می باشند:

  • درد مفاصل
  • فقدان و یا سختی حرکت در یک یا چند مفصل (بخصوص در صبح ها)
  • التهاب شامل تورم، قرمزی و گرما در مفصل درگیر

بعلاوه،  مبتلایان  ممکن است بسته به نوع بیماری علایم دیگری نظیر خستگی، التهاب یا عفونت چشم، راش های پوستی، اختلال در تنفس عمیق و درد ماهیچه‌ای را نیز تجربه نمایند.

رشته‌ای از پزشکی که انواع بیماری‌های روماتولوژیک را مورد بررسی قرار می‌دهد، روماتولوژی نامیده می‌شود. درصورتی که پزشکان خانواده یا متخصصان زمینه های مختلف پزشکی، مشکوک به بیماری روماتولوژیک گردند، فرد مبتلا را به یک متخصص روماتولوژی (Rheumatologist) ارجاع می دهند.

یک روماتولوژیست، پس از بررسی وضعیت بیمار و انجام تست‌های لازم، پانل درمانی را شامل برنامه دارویی، تمرینات ورزشی منظم،رژیم غذایی، کنترل و مدیریت استرس و استراحت کافی طراحی می نماید.

اختلالات روماتولوژیک رایج

تاکنون بیش از 200 نوع بیماری روماتولوژیکی شناسایی شده است، که شایع ترین آنها عبارتند از:

  • استئوآرتریت
  • آرتریت روماتوئید (RA)
  • لوپوس
  • اسپوندیلیت انکلوزان (AS)
  • آرتریت سوریاتیک (PsA)
  • سندروم شوگرن
  • نقرس
  • اسکلرودرما
  • آرتریت عفونی
  • آرتریت ایدیوپاتیک جوانان
  • پلی میالژی روماتیک

و

عوامل و فاکتورهای خطر ایجاد بیماریهای روماتولوژیکی

بیشتر این بیماریها ناشی از انحراف عملکرد سیستم ایمنی و حمله آن به بافت‌های خودی می‌باشد. از اینرو می توان بیماری‌های روماتولوژیکی را جزو بیماری‌های اتوایمیون(خودایمنی) طبقه‌بندی نمود. علت واقعی و اصلی این موضوع تاکنون شناسایی نشده است؛ هرچند عقیده براین است که عوامل ژنتیکی (وجود ژن های خاص در فرد مبتلا) یا محیط وشرایط زندگی فرد (نظیر سیگاری بودن،چاقی،رژیم غذایی، آلودگی هوا و یا ابتلا به یک عفونت)  و یا هر دو در ایجاد بیماری های مزبور دخیل باشد. جنسیت نیز در ایجاد بیماری‌های روماتولوژیکی حائزاهمیت است؛ بطوریکه ابتلا به آرتریت روماتوئید، اسکلرودرما و لوپوس در خانم ها بیشتر از آقایان و ابتلا به نقرس و اسپوندیلیت انکلوزان در آقایان بیشتر از خانم‌ها می‌باشد. همچنین نژادهای جمعیتی و انسانی نیز در ابتلا به برخی از بیماری‌های روماتولوژیک مؤثراست؛ که از جمله می توان به شیوع لوپوس در جمعیت های آمریکایی- افریقایی و اسپانیایی اشاره نمود.

تشخیص بیماری های روماتولوژیک

برای شناسایی این بیماری ها ، تنها به یک تست نمی توان اکتفا کرد و توجه به سابقه پزشکی بیمار بسیار حائز اهمیت می باشد. پزشک متخصص، ضمن انجام پرسش های دقیق در رابطه با وضعیت بیماری و عادت های غذایی و زندگی بیمار، معاینه فیزیکی انجام می دهد و برای تکمیل فرایند تشخیص و بسته به نوع بیماری، درخواست تست های تصویر برداری(رادیوگرافی اشعه X ، CT اسکن، MRI و یا سونوگرافی)، آزمایش خون(مارکرهای التهابی، شمارش کامل سلول‌های خون [CBC] و …)، آزمایش ادرار و بررسی مایع مفصلی می نماید.