up down
     **********     بیمه نیروهای مسلح     **********     سازمان بیمه خدمات درمانی     **********     بیمه تامین اجتماعی     **********     بیمه تعاون     **********     بیمه ایران     **********     بیمه دانا     **********     بیمه درمان sos     **********     بیمه پارسیان     **********     بیمه کوثر     **********     بیمه دی     **********     بیمه البرز     **********     بیمه آسیا     **********     بیمه آتیه‌سازان حافظ     **********     بیمه تجارت نو     **********     بیمه سرمد     **********     بیمه ما     **********     بیمه رازی     **********     بیمه نوین     **********     بیمه بانک سپه     **********     بیمه بانک کشاورزی     **********     بیمه بانک صادرات     **********     بیمه بانک تجارت      **********     بیمه بانک ملت     **********     بیمه بانک ملی     **********     بیمه شهرداری     **********     بیمه سینا     **********     بیمه میهن

بررسی کلسترول

بخش های آزمایشگاه

بررسی کلسترول آزمایشی آسان و مهم

افزایش کلسترول در بدن شما معمولاً بدون علائم می‌باشد. به همین دلیل بررسی کلسترول خون یکی از مهم‌ترین آزمایش هایی است که شما باید به صورت آزمایش چکاپ انجام دهید. این آزمایش از طریق یک تست خون ساده انجام می‌شود.
آزمایش کلسترول به دو صورت ناشتا و یا غیر ناشتا بررسی می‌شود. در صورت نیاز به انجام این آزمایش، پزشک شما شرایط لازم برای آمادگی قبل تست را اطلاع می‌دهد. به طور کلی منظور از ناشتا بودن پرهیز از غذا خوردن، نوشیدن برخی نوشیدنی‌های خاص و همچنین مصرف دارو ۹ الی ۱۲ ساعت قبل از انجام آزمایش است.
در تست کلسترول نمونه خون شما گرفته می‌شود. در صورتی که شما نیاز به انجام تعداد دیگری آزمایش خون نیز باشید، به منظور راحتی شما تمامی نمونه خون لازم به طور یک زمان گرفته می‌شود.

 


پس از نمونه گیری، خون شما به جهت بررسیکلسترول HDL، کلسترول LDL و تری گلیسیرید در آزمایشگاه سیمرغ مورد سنجش قرار می‌گیرد. در صورتی که شما قبل از انجام غربالگری کلسترول ناشتا نبوده باشید فقط نتایج کلسترول کل/ کلسترول تام (Total Cholesterol) و کلسترول HDL شما دارای اعتبار است. به طور معمول نتایج این تست بر اساس واحد اندازه‌گیری میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) گزارش می‌شود.
بررسی سطح کلسترول به منظور سنجش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی انجام می‌شود. در صورتی که پزشک برای شما این تست را درخواست دهد، نتیجه آزمایش شما با درنظر گرفتن سن، جنسیت و سابقه پزشکی خانوادگی شما تفسیر می‌شود. همچنین پزشک معالج عوامل خطرزا دیگری از جمله کشیدن سیگار، ابتلا به دیابت و فشار خون را نیز در تحلیل نتیجه آزمایش شما لحاظ می‌کند. در صورتی که نتیجه بررسی کلسترول شما نامشخص باشد و پزشک نتواند درمان دقیقی برایتان تجویز کند ممکن است از شما بخواهد تا آزمایش کلسیم عروق کرونر (Coronary Artery Calcium Scoring, CACS) را به عنوان تست تکمیلی انجام دهید.

 

هر چند وقت یکبار باید بررسی کلسترول خون انجام شود؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند اگر شما بالای ۲۰ سال سن دارید در صورتی که خطر ابتلا به کلسترول در شما پایین است، باید هر ۴ تا ۶ سال یکبار بررسی کلسترول و انجام دیگر آزمایش‌های مرتبط را صورت گیرد. پس از ۴۰ سالگی این تست به منظور بررسی احتمال بروز سکته یا ایست قلبی نیز بسیار لازم است.
اگر شما مبتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی هستید یا احتمال خطر ابتلا به این بیماری در شما بالا است، باید با فاصله زمانی کمتری تست کلسترول و دیگر آزمایش های لازم را انجام دهید. در این حالت پزشک مربوطه شما را در کنترل یا درمان بیماری راهنمایی می‌کند.

 

 

تست کلسترول چطور باید بررسی شود؟

شما می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی و بیان سوابق پزشکی خانوادگی و شرایط بالینی خود، از او بخواهید تا در صورت لزوم آزمایش کلسترول را برای شما درخواست دهد. توجه داشته باشید اگر شما دارای شرایطی از جمله کشیدن سیگار، ابتلا به دیابت و بیماری های التهابی هستید یا در خانواده خود دارای سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و فشار خون باشید حتماً جهت بررسی کلسترول به پزشک و یا آزمایشگاه مراجعه کنید.

 

منابع:

https://www.heart.org